PL

Notices

Stanowisko KRF w sprawie liczby punktów rozliczeniowych na jeden etat Fizjoterapeuty

Krajowa Izba Fizjoterapeutów zgodnie z zapisami art. 3. ustawy o zawodzie fizjoterapeuty z dnia 25 września 2015 roku (Dz.U poz. 1994) jako jednostka organizacyjna samorządu zawodowego fizjoterapeutów, reprezentuje osoby wykonujące zawód fizjoterapeuty oraz sprawuje pieczę nad należytym wykonywaniem tego zawodu w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony. Mając na uwadze docierające niepokojące sygnały dotyczące podziału środków finansowych w ramach prowadzonych postępowań konkursowych w rodzaju rehabilitacja lecznicza, w dniu 14 sierpnia br. wystosowano do Prezesa NFZ jak również Dyrektorów poszczególnych oddziałów wojewódzkich pismo z propozycją symulacji wyliczenia liczby punktów możliwych do zrealizowania przez jednego fizjoterapeutę w warunkach ambulatoryjnych i w warunkach domowych. Należy jednak podkreślić, że w kompetencjach Krajowej Izby Fizjoterapeutycznej nie leży wywieranie wpływu na komisje konkursowe. Wypracowane stanowiska przez komisje tematyczne powołane przez Prezesa KIF, mogą natomiast zostać wykorzystane przez komisje konkursowe zgodnie z posiadanymi kompetencjami. Zaproponowane w przesłanym piśmie wyliczenie punktów opiera się na założeniu prowadzenia nowoczesnej fizjoterapii w oparciu o indywidualną pracę z pacjentem co jest zgodne z ogólnoświatowym podejściem do indywidualizacji prowadzenia terapii pacjentów, co zostało ujęte przez WHO w stworzonej już w 2001 roku klasyfikacji ICF (International classification of functioning, disability and health). Przygotowana propozycja ma na celu wypracowanie jednolitej metodologii niezbędnej do wyliczenia liczby punktów możliwych do zrealizowania przez jednego fizjoterapeutę w ramach jednego etatu.

Prezes KRF spotkał się Sekretarzem Generalnym APTA

Przy okazji prywatnej podróży do USA, Prezes KRF Maciej Krawczyk spotkał się w Nowym Jorku z Sekretarzem Generalnym Amerykańskiego Towarzystwa Fizjoterapii American Physical Therapy Association (APTA) Panem Rogerem Herr. Rozmowy dotyczyły podjęcia współpracy pomiędzy Krajową Izbą Fizjoterapii a APTA w szerokim zakresie problemów fizjoterapii. Zawód fizjoterapeuty uzyskał pełną samodzielność w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej pod koniec lat siedemdziesiątych czyli 40 lat temu.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu fizjoterapeuty oraz trybu postępowania w sprawach zawieszania albo ograniczenia prawa wykonywania zawodu

Zapraszamy do zapoznania się z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17.07.2017r. w sprawie orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu fizjoterapeuty oraz szczegółowego sposobu i trybu postępowania w sprawach zawieszania prawa wykonywania zawodu albo ograniczenia wykonywania ściśle określonych czynności zawodowych. Więcej informacji dostępnych na stronie http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1429/1  

Spotkanie w Gdańsku

21 lipca w AGN w Gdańsku odbyło się spotkanie informacyjne dla fizjoterapeutów z Prezesem KRF Maciejem Krawczykiem na temat zadań KRF oraz ustawy o zawodzie fizjoterapeuty. Na spotkaniu obecni byli pracownicy Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, Uniwersytetu Gdańskiego, oraz przedstawiciele trójmiejskich zakładów ochrony zdrowia. Spotkanie przygotowali członkowie KRF z województwa pomorskiego: Katarzyna Gierat-Haponiuk, Dalia Woźnica, Jakub Pawłowski.

STANOWISKO KONSULTANTA KRAJOWEGO W DZIEDZINIE FIZJOTERAPII W SPRAWIE DEFINICJI BASENU REHABILITACYJNEGO

Z uwagi na toczące się postępowania konkursowe oraz zgłaszanymi wątpliwościami dotyczącymi jednego z kryteriów dodatkowo ocenianego jakim jest BASEN poproszono Konsultanta Krajowego w dziedzinie fizjoterapii o stanowisko w przedmiotowej kwestii. Zgodnie z zapisami załącznika numer 5 do rozporządzenia MZ w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U poz. 1372 ze.zm), jednym z warunków dodatkowo ocenianych jest ‘’Basen”. Jest to warunek, który posiada fakultatywny charakter tj. jego spełnienie premiuje oferenta za podwyższony standard realizacji świadczeń i zależy od woli podmiotów przystępujących do postępowania. W przytoczonej regulacji prawnej określony został wymiar lustra wody na jedną osobę oraz głębokość niecki basenowej. Nie zostały zdefiniowane natomiast wymagania dotyczące samego pomieszczenia,  w którym znajduje się basen, pomieszczeń przybasenowych, sposobu eksploatacji basenu, systemu sterowania przepływu wody, temperatury, wejścia do basenu, rodzaju posadzki itp. W opinii Pana Konsultanta definicje związane z wymaganiami dotyczącymi świadczeń rehabilitacyjnych realizowanych na basenie powinny się opierać na wymaganiach jakie powinien spełniać rehabilitacyjny basen uzdrowiskowy, w tym wymaganiach sanitarno- higienicznych, które zostały określone w § 15 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego  (Dz.U poz. 452). Jak wskazano w §15 ww. rozporządzenia rehabilitacyjny basen uzdrowiskowy powinien spełniać następujące wymagania: 1) eksploatacja basenu powinna odbywać się w jednym z następujących systemów: a) otwartym – przy stałym dopływie wody leczniczej z ujęcia i odpływie wody z basenu, b) częściowo zamkniętym – przy określonym dopływie wody leczniczej z  ujęcia, do wody uzdatnianej metodami fizycznymi i chemicznymi poza basenem i ponownie wprowadzanej do basenu;  2) sposób eksploatacji basenu oraz sposób monitorowania jakości wody i  powietrza hali basenowej powinna określać instrukcja funkcjonalna opracowana dla każdego basenu; 3) pomieszczenia przybasenowe powinny być podzielone na dwie strefy: przeznaczoną dla pacjentów w obuwiu oraz przeznaczoną dla pacjentów bez obuwia; poszczególne pomieszczenia, oddzielne dla kobiet i  mężczyzn i  zapewniające możliwość korzystania z  nich przez osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich powinny być usytuowane w następującej kolejności: a) przebieralnie wyposażone w szafki na ubrania w liczbie odpowiedniej dla osób korzystających z basenu, b) pomieszczenia higieniczno-sanitarne, c) natryski, d) brodzik; 4) przy basenie, w którym stosuje się dezynfekcję wody środkami chemicznymi, powinny być pomieszczenia dla stacji uzdatniania oraz magazyny środków chemicznych; pomieszczenia te powinny być wyposażone w wentylacje i urządzenia pomiarowo-kontrolne do oznaczania środków chemicznych pozostających w wodzie wypełniającej basen; 5) wloty i wyloty wody oraz jej spust powinny być usytuowane w sposób zapewniający równy przepływ wody we wszystkich przekrojach niecki basenowej, ponadto powinien być co najmniej jeden spust denny umożliwiający całkowite opróżnienie basenu; 6) prędkość przepływu wody na wlotach powinna wynosić od 1,0 m/s do 0,5 m/s, na wylotach od 0,3 m/s do 0,5 m/s; wyloty powinny być wyposażone w zawory odcinające; 7) dla osób dorosłych niecka basenowa powinna być napełniona wodą na głębokość od 0,7 m do 1,35 m, a dla dzieci – od 0,6 m do 0,75 m; 8) wejście do basenu powinno zapewniać możliwość wejścia osobom o ograniczonej sprawności oraz niepełnosprawnym; 9) posadzka oraz dno i ściany niecki basenu powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję; posadzka powinna być wyposażona