Krajowa Izba Fizjoterapeutów w globalnej społeczności fizjoterapeutów
Krajowa Izba Fizjoterapeutów reprezentuje polskich fizjoterapeutów w WCPT (World Confederation for Physical Therapy), która skupia ponad 450 tysięcy osób na całym świecie.
Krajowa Izba Fizjoterapeutów reprezentuje polskich fizjoterapeutów w WCPT (World Confederation for Physical Therapy), która skupia ponad 450 tysięcy osób na całym świecie.
W zeszłym tygodniu na stronie internetowej KIF ukazała się bardzo ważna informacja: „Fizjoterapeuci prowadzący podmioty wykonujące działalność leczniczą (tzn. podmioty lecznicze, indywidualne i grupowe praktyki fizjoterapeutyczne), będący wytwórcami odpadów obowiązanymi do prowadzenia ewidencji odpadów – tj. m. in. odpadów medycznych – są zobowiązani do złożenia wniosku o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, prowadzonego przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu (art. 50 ust. 1 pkt 5 lit e w związku z art. 234 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach).” Informacja ta wzbudziła sporo wątpliwości, a do KIF trafiło wiele zapytań w tym zakresie. W związku z powyższym w uzupełnieniu dotychczasowego komunikatu informujemy, że jest on skierowany przede wszystkim do podmiotów leczniczych, gabinetów prywatnych (teraz praktyk fizjoterapeutycznych) i innych form prowadzenia działalności gospodarczej fizjoterapeutycznej, które mają podpisane umowy na odbiór odpadów medycznych. Wymaga podkreślenia, że chodzi o odpady medyczne, a nie komunalne. Jeżeli przedsiębiorca posiada taką umowę z firmą przewożącą odpady, to ma obowiązek zdobyć numer rejestrowy BDO, inaczej po 1 stycznia 2020 r. nie zostaną one odebrane. Jeżeli natomiast praktyka fizjoterapeutyczna nie ma podpisanej takiej umowy i nie wytwarza odpadów medycznych, to nie jest zobowiązana do uzyskania wpisu w Rejestrze BDO. Obecnie KIF przedstawiła swoją propozycję interpretacyjną Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu odnośnie wymogów sanitarno-epidemiologicznych oraz stanowisko w sprawie odpadów medycznych. W przesłanym piśmie zwracamy uwagę na to, że w naszej opinii odpady wytwarzane w ramach wykonywania czynności fizjoterapeutycznych stanowią odpady komunalne. Wynika to przede wszystkim z faktu, że żadne z czynności zawodowych fizjoterapeuty, zdefiniowanych w rozporządzeniu z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie szczegółowego wykazu czynności zawodowych fizjoterapeuty, nie wiążą się z przerwaniem ciągłości skóry. Fizjoterapeuci prowadzący praktykę zawodową nie prowadzą gabinetu diagnostyczno-zabiegowego, a wykonywane przez nich czynności nie stanowią zabiegów medycznych. Nie wiemy, jakie stanowisko zajmie w tej sprawie GIS. Jeżeli będzie ono potwierdzać naszą interpretację, nie będzie konieczności rejestracji w Rejestrze BDO. Jednocześnie należy zaznaczyć, że każdy przedsiębiorca wytwarzający odpady medyczne został lub zostanie poinformowany o konieczności Rejestru BDO przez firmę, która odbiera od niego odpady medyczne. O stanowisku GIS dotyczącymi odpadów medycznych w praktykach będziemy Państwa informować w odrębnych komunikatach. Więcej informacji na temat BDO oraz zasadach rejestracji znajduje się na stronie https://bdo.mos.gov.pl/
Fizjoterapeuci prowadzący podmioty wykonujące działalność leczniczą (tzn. podmioty lecznicze, indywidualne i grupowe praktyki fizjoterapeutyczne), będący wytwórcami odpadów obowiązanymi do prowadzenia ewidencji odpadów – tj. m. in. odpadów medycznych – są zobowiązani do złożenia wniosku o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, prowadzonego przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu (art. 50 ust. 1 pkt 5 lit e w związku z art. 234 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach). Rejestr ten stanowi integralną część Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). BDO pozwala na gromadzenie i zarządzanie informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Rejestr ten prowadzą marszałkowie województw. Od 1 stycznia 2020 r. realizacja obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych będzie prowadzona za pomocą Rejestru BDO. Podmioty, które wytworzą odpady i nie będą zarejestrowane w Rejestrze BDO, nie będą mogły przekazać tych odpadów np. odbierającemu – ponieważ nie będą mieć możliwości wystawienia karty przekazania odpadów w BDO, jak również odbierający nie będzie mógł ich bez wystawionej karty odebrać. Papierowa karta przekazania odpadów, która funkcjonuje obecnie nie będzie już dostępna. Dlatego też ważne jest, aby dokonać rejestracji podmiotu w Rejestrze BDO do końca 2019 roku. Rejestr BDO ma umożliwić skuteczną kontrolę rynku gospodarki odpadami, przyczyniając się do efektywniejszego wspierania organów inspekcji ochrony środowiska w walce z nieprawidłowościami występującymi w tym sektorze. Ponadto dzięki BDO organy kontroli będą mogły analizować jednocześnie zgodność faktycznie prowadzonej przez podmiot działalności w zakresie gospodarki odpadami, z zakresem zadeklarowanym w rejestrze. Powinno się to również przyczynić do wyeliminowania nielegalnego przekazywania odpadów wraz z niewłaściwym sposobem ich ewidencjonowania, jakie może potencjalnie występować w przypadku ewidencji prowadzonej w sposób tradycyjny, tj. w formie papierowej. Rejestr wpisanych podmiotów jest publicznie dostępny. Oznacza to, iż każdy kto wejdzie na stronę www.bdo.mos.gov.pl, a w szczególności podmioty, które prowadzą działalność w zakresie gospodarki odpadami, będą mogły sprawdzić zakres i legalność prowadzonej działalności przez potencjalnych kontrahentów, w tym odbiorców zbierających, transportujących, sprzedających lub przetwarzających odpady. Wniosek rejestrowy można złożyć w następujący sposób: osobiście w urzędzie marszałkowskim właściwym dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania; wysyłając pocztą na adres urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania; za pomocą e-maila, jeśli jest opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym; przez platformę ePUAP. Do wniosku o wpis należy dołączyć oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do Rejestru BDO lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących wykreśleniem z rejestru potwierdzające, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym. Wniosek o wpis nie podlega opłacie rejestracyjnej. Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie podmiotu do Rejestru BDO. Więcej informacji na temat BDO oraz zasadach rejestracji znajduje się na stronie https://bdo.mos.gov.pl/
Przypominamy, że od dniem 1 stycznia 2020 roku obowiązuje nowy wzór zlecenia na wyroby medyczne określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 2 sierpnia 2019 r. w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego (Dz. U. poz. 1555). W komunikacie z dnia 26 listopada br. Centrala NFZ przypomina, że Fundusz umożliwia wystawianie/realizację zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 r. poz. 1096) oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 sierpnia 2019 r. w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego (Dz. U. poz. 1555). Jednocześnie Centrala przypomina, że moduł zlecenia zaopatrzenia to aplikacja internetowa, będąca częścią Portalu SZOI. Co ważne – to Administrator Portalu SZOI/Portalu Świadczeniodawcy nadaje wybranemu operatorowi uprawnienie do zarządzania aplikacją AP-ZZ. W sytuacji braku konta dostępowego w systemie Portal SZOI lub Portal świadczeniodawcy konieczne jest złożenie, do właściwego OW NFZ, wniosku o dostęp do systemów internetowych. W ramach dostępu do aplikacji realizowane są procesy: Wystawienie zlecenia Przekazanie zlecenia do weryfikacji OW NFZ Pobranie wyniku weryfikacji z NFZ Wydruk zlecenia zaopatrzenia Pobranie zlecenia zaopatrzenia do realizacji Aktualizacja danych refundacji wg uprawnień pacjenta na dzień przyjęcia do realizacji Rejestrację realizacji zlecenia zaopatrzenia Aplikacja wykorzystuje do autoryzacji konta dostępowe z aplikacji oddziałowych: Portal SZOI i Portal świadczeniodawcy. Centrala w komunikacie wskazuje ścieżkę dostępu do wersji systemu do testów: https://test-ezwm.nfz.gov.pl/ap-zz-test/ jak również publikuje filmiki instruktażowe oraz instrukcję użytkownika systemu SZOI. Krajowa Izba Fizjoterapeutów w dniu 14 listopada br. skierowała do Centrali NFZ zapytanie dotyczące warunków uzyskiwania dodatkowego dostępu do ww. aplikacji. W momencie, kiedy uzyskamy odpowiedź, zostanie ona opublikowana na stronie internetowej KIF. Mając na uwadze istotne zmiany w zasadach wystawiania zleceń na wyroby medyczne zachęcamy do zapoznania się z materiałem opublikowanym na stronie Centrali NFZ. https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/komunikat-dla-swiadczeniodawcow,7507.html
W dniu 14 listopada 2019 roku przedstawicielki Krajowej Rady Fizjoterapeutów z woj. kujawsko-pomorskiego – Marta Podhorecka i Anna Pyszora – uczestniczyły w spotkaniu z pracownikami Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy.
W dniu 29.10.2019 odbyło się spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu, w którym wzięli udział: Dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Pani Sylwia Wójcik wraz z Zespołem oraz dr Monika Grygorowicz, Marcel Stasierski, Miłosz Smoliński i Tomasz Prycel. W trakcie spotkania omawiane były kwestie podjęcia współpracy pomiędzy Urzędem Marszałkowskim oraz Krajową Izbą Fizjoterapeutów przy realizacji programów polityki zdrowotnej realizowanych z wykorzystaniem funduszy europejskich. Urząd realizuje obecnie dwa programy: „Regionalny program zdrowotny w zakresie rehabilitacji neurologicznej dla osób po udarze mózgu” „Rozszerzenie dostępności technologicznie wspomaganej diagnostyki funkcjonalnej i rehabilitacji dzieci i młodych dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym na terenie Województwa Wielkopolskiego” Aktualnie Urząd kończy też pracę nad programem w zakresie rehabilitacji onkologicznej, zanim jednak zostanie on przesłany do AOTMiT, przeprowadzone będą konsultacje z członkami KRF z woj. wielkopolskiego W zbliżającej się nowej perspektywie finansowej Urząd jest zainteresowany rozszerzeniem programów o kolejne, które mogłyby być realizowane z wykorzystaniem funduszy unijnych. Oto lista zagadnień, które są warte uwagi i będą analizowane: nietrzymanie moczu wady postawy u dzieci szyja smartfonowa problematyka opieki okołoporodowej/kobieta po porodzie otyłość zapobieganie upadkom osób starszych
Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Adres korespondencyjny:
Al. Jerozolimskie 93
(budynek Nowogrodzka Square)
02-001 Warszawa
REGON: 366272350
NIP: 701-065-15-76
Biuro
+48 22 230 23 80
Dział Obsługi Fizjoterapeutów
+48 22 230 2015, +48 22 230 2016
Składki/Pomoc socjalna
+48 22 230 23 50
Dział Projektów i Doskonalenia Zawodowego
Dane rejestrowe: Al. Jerozolimskie 93, 02-001 Warszawa, REGON: 366272350 NIP: 701-065-15-76
Krajowa Izba Fizjoterapeutów Copyright © 2022 www.kif.info.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.
Jeśli znalazłeś błąd prosimy o kontakt z działem technicznym: [email protected]