PL

Notices

Eski czyli temat skoliozy w przedstawieniu teatralnym

W ramach festiwalu Paragraf/Artykuł w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu odbyła się premiera spektaklu dokumentalnego pt. “Eski”. Głównym tematem przedstawienia jest ciało w skoliozie, a na scenariusz składają się autentyczne rozmowy z kobietami posiadającymi skrzywienie boczne kręgosłupa, a także osobami, które wspomagają je w terapii np. z rodzicami, lekarzami czy fizjoterapeutami. W sztuce wystąpiły aktorki Wrocławskiego Teatru Pantomimy, w tym jedna fizjoterapeutka. Jak mówią twórczynie spektaklu: “Choć historie związane ze skoliozą bohaterek mają różne oblicza, tak samo jak różne są ich skrzywienia, można odnaleźć w ich opowieściach wspólne elementy. Dotyczą one zarówno procesów terapeutycznych, jak i odczuć i emocji związanych z doświadczaniem ciała w skoliozie. Garb noszony na ich plecach to również ciężar doświadczeń związany z chorowaniem. Choć słowa dotyczą konkretnie ciała w skoliozie, spektakl opowiada o ciele w ogóle – o uniwersalnej formie, w którą każdy i każda z nas jest „spakowany”, i z którą każdy i każda z nas musi się mierzyć, bez możliwości wyboru. Partnerem sztuki, która była wystawiana 25 i 26 czerwca była Krajowa Izba Fizjoterapeutów. Więcej o spektaklu można przeczytać tutaj: https://grotowski-institute.pl/wydarzenia/eski/ Poniżej prezentujemy kilka zdjęć ze spektaklu (autorem zdjęć jest Tobiasz Papuczys).

Fizjoterapeuci z Podkarpacia spotkali się z przedstawicielami NFZ

W ostatnim czasie pojawiło się dużo pytań w związku z rehabilitacją postcovidową, podwyżkami dla fizjoterapeutów, wypłacaniem nadwykonań, świadczeń związanych z programem solidarnościowym czy też wprowadzaniem danych do systemu P1. W związku z tym w dniu 15 lipca 2021 r. odbyło się cykliczne, organizowane przez członków KRF wraz z Podkarpackim Oddziałem Terenowym Biura KIF, spotkanie fizjoterapeutów z przedstawicielami Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. KRF reprezentowali: Katarzyna Zajkiewicz – koordynator wojewódzki oraz Arseniusz Burkiewicz, zaś ze strony NFZ w spotkaniu uczestniczyły Anna Surowiec, Magdalena Nowak i Anna Magoń z Wydziału Świadczeń Opieki Zdrowotnej (Dział Kontraktowania) Zainteresowanie przekroczyło oczekiwania organizatorów – kilkadziesiąt pytań spłynęło do biura Podkarpackiego Oddziału Terenowego przed spotkaniem, a na miejscu zjawiło się ponad 120 fizjoterapeutów. Tematem numer jeden były podwyżki, które zgodnie z ustawą miały wejść w życie od 1 lipca 2021 roku.  Nadal niejasnym jest, jaką kwotę fizjoterapeuci powinni otrzymywać i z jakiego źródła te podwyżki powinny być finansowane. Kilka niejasności zostało rozwianych, natomiast temat nadal nie został do końca wyczerpany. Ożywioną dyskusję wywołały także tematy związane z nową wyceną świadczeń oraz integracją z systemem P1, a także z rehabilitacją postcovidovą i prowadzeniem dokumentacji medycznej. Przedstawiciele NFZ i KRF odpowiadali na pytania i starali się rozwiać wszelkie wątpliwości. Wiele zagadnień zostało wyczerpująco wyjaśnionych, zaś w przypadku pytań bez odpowiedzi organizatorzy obiecali zdobyć informacje i przekazać je uczestnikom w dogodnej formie. Poniżej prezentujemy galerię zdjęcia ze spotkania.

Zjazd nie został odwołany!

Informacje mówiące o odwołaniu II Krajowego Zjazdu Fizjoterapeutów są nieprawdziwe i mają na celu dezinformację. Obecnie została przedstawiona propozycja uchwały dotycząca terminu II Zjazdu w związku z rozwojem sytuacji pandemicznej i w oparciu o następujące racjonalne argumenty: czwarta fala pandemii przewidywana jest na sierpień/wrzesień 2021 roku, czyli na moment zjazdu; na całym świecie rośnie liczba zarażonych odmianą „Delta” koronawirusa, która wykazuje nadzwyczajną łatwość transmisji. Podczas wakacji wiele osób podróżuje, co w znacznym stopniu zwiększa i ułatwia rozprzestrzeniania się wirusa. Wielu uczestników Zjazdu, jak również osób z obsługi, na przełomie sierpnia i września wróci właśnie z wakacji, w tym z zagranicznych wyjazdów; niski poziom zaszczepienia w naszym środowisku (ok. 60 proc., a więc znacznie mniej w stosunku do lekarzy czy pozostałych zawodów medycznych, które osiągnęły wskaźnik powyżej 90 proc.); szczególną odpowiedzialność fizjoterapeutów jako medycznego zawodu zaufania publicznego, którego celem jest szczególna dbałość o zdrowie publiczne; doświadczenie innych samorządów zawodów medycznych (pielęgniarek i położnych, lekarzy, farmaceutów) z przeprowadzeniem zjazdów wyborczych i sprawozdawczych, które przełożyły zjazdy i wybory delegatów; oraz opinie MZ i GIS, które jednoznacznie wskazują na władze KIF jako podmiot, który ponosi wszystkie skutki (w tym także karne) organizacji II Krajowego Zjazdu Fizjoterapeutów (dalej: „KZF”) w dniach 3-5 września 2021 r. w formie stacjonarnej; Propozycja taka jest zgodna z prawem i opiera się wyłącznie na podstawach merytorycznych i prawnych. Warto podkreślić, iż przeprowadziliśmy wybory na delegatów, bo sytuacja pandemiczna na to pozwalała. Ponadto ustawodawca (ustawa z 14 sierpnia 2020 roku o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu) wprowadził do ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty art. 74a, który dopuszcza możliwość wydłużenia czasu działania organów samorządu fizjoterapeutów, ale nie dłużej niż do 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Pełny tekst ww. ustawy jest dostępny tutaj: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001493/O/D20201493.pdf, zaś do zmian w ustawie o zawodzie fizjoterapeuty odnosi się w szczególności art. 14. Podkreślamy też, że podejmowane kroki i rozważane przeniesienie terminu KZF w żaden sposób nie wiążą się z anulowaniem wyboru delegatów. Jeżeli KRF uzna, że w obecnej sytuacji lepiej jest przenieść termin Zjazdu, zapewniamy, że jak tylko sytuacja epidemiologiczna ustabilizuje się zostanie przedstawiony nowy harmonogram i termin KZF. Pragniemy podkreślić aspekt moralny naszej decyzji. Kierując się podstawowym poczuciem odpowiedzialności, nie chcemy i nie możemy narażać kilkuset osób (nie tylko uczestników i zaproszonych gości, ale obsługi technicznej, hotelowej, itd.) na zarażanie śmiertelną w niektórych przypadkach chorobą. Ryzyko transmisji jest bardzo duże, prognozy niestety nie nastrajają pozytywnie. Jako przedstawiciele zawodu medycznego zdajemy sobie sprawę jak ważna jest kondycja i zdrowie osób, które wspierają pacjentów w walce z chorobą. Bez komentarza zostawiamy argumenty pozamerytoryczne i apele o dalsze „hejtowanie” w oparciu o domniemany strach obecnych władz.

Rozporządzenie w sprawie współczynników korygujących weszło w życie – 14 dni na przekazanie informacji do NFZ.

Z dniem 6 lipca (z mocą od dnia 1 lipca 2021 r.) weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 lipca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, nakładające na Prezesa NFZ obowiązek określenia współczynników korygujących dla pracowników podmiotów leczniczych, których wynagrodzenie jest niższe od najniższego wynagrodzenia ustalonego przepisami ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. Współczynniki te określone zostały w zarządzeniu nr 130/2021/DEF Prezesa NFZ z dnia 9 lipca 2021 r. w sprawie określenia współczynników korygujących dotyczących świadczeń udzielanych przez pracowników wykonujących zawód medyczny oraz przy udziale pracowników działalności podstawowej, innych niż pracownicy wykonujący zawód medyczny, a także lekarzy i lekarzy dentystów posiadających specjalizację. Zgodnie z rozporządzeniem, świadczeniodawcy posiadający umowę z NFZ mają 14 dni (czyli do 23 lipca br.) na przekazanie do Funduszu informacji o zatrudnionych pracownikach (wg stanu na dzień 31.05.2021 r.) wykonujących zawód medyczny oraz o pracownikach działalności podstawowej, innych niż pracownicy wykonujący zawód medyczny, których wynagrodzenie zasadnicze jest niższe od najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Szczegółowe dane wymagające przekazania określa załącznik do rozporządzenia. Dane należy przekazać za pośrednictwem serwisu internetowego płatnika. PAMIĘTAJ: przepisy o najniższym wynagrodzeniu, w zależności od kwalifikacji wymaganych na poszczególnych stanowiskach, wskazują, że fizjoterapeuta zatrudniony w podmiocie leczniczym powinien zarabiać brutto nie mniej niż: 3 772 zł – przy stanowisku wymagającym średniego wykształcenia; 4 186 zł – przy stanowisku wymagającym wyższego wykształcenia; 5 478 zł – przy stanowisku wymagającym wykształcenia wyższego i specjalizacji.

Bezpłatne szkolenia z Elektronicznej Dokumentacji Medycznej dla Szpitali, POZ-ów oraz AOS-ów

Trwa nabór na bezpłatne szkolenia z zakresu Elektronicznej Dokumentacji Medycznej w ramach Projektu: „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych poprzez zapoznanie i przeszkolenie pracowników podmiotów leczniczych z podstawowymi terminami i procesami wiązanymi z wystawianiem, prowadzeniem i wymianą Elektronicznej Dokumentacji Medycznej”. Szkolenie jest szczególnie rekomendowane i przydatne dla fizjoterapeutów pracujących w szpitalach. Do udziału w realizowanych przez Centrum szkoleniach zachęcamy szczególnie w kontekście pozyskania wiedzy z zakresu wymiany Elektronicznej Dokumentacji Medycznej za pośrednictwem Systemu P1. Przypominamy, że obowiązek zapewnienia wymiany danych zawartych w EDM wszedł w życie 1 lipca 2021 r. Aktualny Harmonogram szkoleń dla POZ-ów oraz AOS-ów obejmujący II i III kw. 2021 r. dostępny jest na stronie: https://cez.gov.pl/akademia-cez/szkolenia-z-edm/. Pod wskazanym wyżej adresem znajdują się również wszystkie informacje dotyczące Projektu i organizacji szkoleń, w tym Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w szkoleniu. Przypominamy również, że 1 czerwca ruszyła VII tura rejestracji dla szpitali, której zakończenie przewidziane jest na 31.08.2021 r. W procesie rekrutacji decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona. Szkolenia w dalszym ciągu prowadzone są wyłącznie w formie on-line. Zgodnie z regulaminem, przypominamy, że jeden podmiot leczniczy może uczestniczyć w szkoleniu w ramach Projektu wyłącznie jeden raz. Zapraszamy do rejestracji https://akademiaedm.cez.gov.pl/signin. W razie pytań bądź problemów prosimy o kontakt: e-mail: [email protected] infolinia* – tel. 19457 wew. 8 *Uwaga: infolinia czynna godzinach 8:00-15:00. Szkolenia realizowane są w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój.