PL

Informacje

Komunikat związany z publikacją ustawy w sprawie kadr medycznych

W dniu 29 grudnia 2020 r. opublikowano ustawę z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii kadr medycznych (Dz. U. poz. 2401), która została uchwalona pomimo protestów środowiska medycznego oraz licznych zgłoszonych uwag, czego wyrazem był wspólny apel prezesów samorządów medycznych: kif.info.pl/informacje/prezesi-samorzadow-medycznych-jednomyslni-w-negatywnej-ocenie-poselskiego-projektu-ustawy/ Poniżej prezentujemy zestawienie zmian istotnych z punktu widzenia działania samorządu zawodowego fizjoterapeutów: – zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zlecenia ich naprawy częścią EDM Rozszerzono definicję elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) o zlecenia na zaopatrzenie i zlecenia naprawy. Zlecenia na zaopatrzenie i zlecenia naprawy mają być wystawiane w postaci elektronicznej, przy czym jedno zlecenie może dotyczyć wyrobu medycznego określonego tą samą grupą i liczbą porządkową (nowe brzmienie art. 38 ust. 4a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych). Zlecenie w postaci elektronicznej wystawia się w formie dokumentu elektronicznego podpisywanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Fundusz. Dopuszcza się wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zleceń naprawy w postaci papierowej w przypadku braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu, a także w przypadku braku możliwości podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Fundusz. (Zob. art. 38 ust. 4c i 4d ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych) Wprowadzone zmiany odnoszą się również do wzoru zleceń, wprowadzając upoważnienie ustawowe dla Ministra Zdrowia do wydania rozporządzenia określającego szczegółowy zakres informacji zawartych w zleceniu, wzór zlecenia na zaopatrzenie w postaci papierowej oraz wzór zlecenia naprawy w postaci papierowej, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego wystawiania zleceń oraz prawidłowej ich realizacji. Ustawa określa również dane, jakie ma zawierać informacja o wystawionym zleceniu przekazywana świadczeniobiorcy w przypadku wystawienia zlecenia w postaci elektronicznej, zasady realizacji zlecenia oraz okresy jego przechowywania w zależności od postaci, w której zostało wystawione. UWAGA! Do dnia 30 czerwca 2021 r. zlecenia są obligatoryjnie wystawiane, weryfikowane i realizowane na dotychczasowych zasadach, a od dnia 1 lipca 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. mogą być wystawiane, weryfikowane i realizowane na dotychczasowych zasadach. Oznacza to, że obowiązek wystawiania, weryfikowania i realizowania na nowych zasadach ma być realizowany dopiero począwszy od 1 stycznia 2022 r. – zwolnienie fizjoterapeutów z obowiązku odbycia przeszkolenia w trakcie epidemii W ustawie z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty (Dz. U. z 2019 r. poz. 952 oraz z 2020 r. poz. 567 i 1493) w art. 11 dodano ust. 1a, zgodnie z którym w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii fizjoterapeuta, który nie wykonywał zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, a zamierza podjąć jego wykonywanie, jest zwolniony z odbycia przeszkolenia, pod warunkiem że przez pierwsze 3

Komunikat dotyczący uwzględnienia fizjoterapeutów w definicji wolnego zawodu w kwestii rozliczania ryczałtu 17%.

Informujemy, że fizjoterapeuci zostali uwzględnieni w definicji wolnego zawodu, co umożliwia rozliczanie przychodów na podstawie ryczałtu. W związku z wydawaniem przez organy podatkowe niekorzystnych interpretacji indywidualnych, Krajowa Izba Fizjoterapeutów występowała do Ministerstwa Finansów o zainicjowanie działań legislacyjnych, prowadzących do objęcia fizjoterapeutów zakresem podmiotowym definicji wolnego zawodu zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. poz. 1905). Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2123) wprowadzono zmiany w  ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne między innymi w zakresie definicji wolnego zawodu oraz możliwości rozliczania ryczałtem. Do definicji wolnego zawodu dodano fizjoterapeutów (nowe brzmienie art. 4 ust 1 pkt 11). Przychody osiągane w zakresie wolnych zawodów opodatkowane będą według stawki 17%, zamiast dotychczasowej 20% (nowe brzmienie art. 12 ust. 1). Wymaga podkreślenia, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych opłacany jest od przychodu, a podatnik nie rozlicza kosztów uzyskania. Należy tu również zasygnalizować, że nowa definicja wolnego zawodu będzie wprowadzać możliwość rozliczania się kartą podatkową przez szerszy krąg podmiotów. Z dotychczasowej definicji zniknął bowiem warunek, który wykluczał zastosowanie karty w przypadku, gdy usługi były świadczone na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej. Usunięcie tego warunku ma istotne znaczenie w szczególności dla indywidualnych praktyk fizjoterapeutycznych współpracujących z innymi podmiotami. Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

Trwa kampania informacyjna KIF dotycząca obowiązku prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej.

W związku z tym, że od 2021 jesteśmy, jako jeden z zawodów medycznych, zobowiązani do prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej, w grudniu zwiększyliśmy intensywność kampanii informacyjnej. Zależy nam, aby dotrzeć z komunikatami do jak największej grupy fizjoterapeutów. Szeroko zakrojona kampania informacyjna jest prowadzona nie tylko na stronie czy Facebooku KIF, ale także na popularnych profilach fizjoterapeutycznych, grupach dyskusyjnych i serwisach internetowych. Przypominamy, że fizjoterapeuci udzielający świadczeń zdrowotnych mają obowiązek prowadzenia, przechowywania i udostępniania dokumentacji medycznej. Z początkiem 2021 roku czekają nas jednak zmiany w prowadzeniu dokumentacji. W kwietniu tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia, które wprowadziło obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej. Rozporządzenie zakładało okres przejściowy dla formy prowadzenia dokumentacji, ale tylko do 31 grudnia 2020 roku. To oznacza, że już za chwilę – od 1 stycznia 2021 roku, dokumentację medyczną będzie trzeba prowadzić już tylko w postaci elektronicznej. Z myślą o wszystkich fizjoterapeutach poszukujących stabilnego, bezpiecznego i, co ważne, darmowego rozwiązania, eksperci i informatycy KIF stworzyli Finezjo https://finezjo.pl/ To bezpłatna, nowoczesna i bezpieczna aplikacja do zarządzania dokumentacją medyczną w fizjoterapii. Korzysta z niej już 40 proc. polskich praktyk fizjoterapeutycznych, co czyni z niej lidera na rynku oprogramowania dla fizjoterapeutów. Finezjo dostępne jest dla wszystkich fizjoterapeutów prowadzących indywidualną praktykę fizjoterapeutyczną oraz od niedawna – dla osób pracujących w podmiotach leczniczych! Z tej drugiej wersji może korzystać każdy pracownik podmiotu, a więc nie tylko fizjoterapeuta! Jak zacząć korzystać z Finezjo? Po prostu zarejestruj się: finezjo.pl/register.html i postępuj zgodnie ze wskazówkami. Zobacz najnowszy webinar poświęcony wersji dla podmiotów: youtu.be/nzEWpqdNWX0 Potrzebujesz pomocy? Zajrzyj do rozbudowanego Centrum Pomocy pomoc.finezjo.pl/ lub napisz do nas na pomoc@finezjo.pl.

KIF: zmiana wycen to nasz priorytet!

Krajowa Rada Fizjoterapeutów w przyjętym stanowisku dotyczącym kierunku zmiany wyceny świadczeń zdrowotnych z zakresu rehabilitacji leczniczej oraz z zakresu programów zdrowotnych – leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką, wskazała na konieczność nowego podejścia do rozliczeń w systemie refundowanym. W uchwale przedstawiciele KRF podkreślili, iż od początku funkcjonowania Krajowa Izba Fizjoterapeutów występuje do instytucji publicznych, w tym do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Zdrowia, Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z wnioskiem o urealnienie wycen świadczeń zdrowotnych udzielanych przez fizjoterapeutów. Przedstawiciele KIF są w stałym roboczym kontakcie z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zgodnie z ustaleniami w opublikowanym 11 grudniu br. Zarządzeniu, NFZ wycofał się z propozycji obniżenia niektórych wycen.  Obecnie współpracujemy z NFZ w sprawie podniesienia wycen analizując możliwości wynikające z wprowadzonych zmian np. APKOLCE. Zdaniem Krajowej Rady Fizjoterapeutów wycena musi się opierać na indywidualnej pracy fizjoterapeuty z pacjentem oraz wizycie fizjoterapeutycznej, a podstawą rozliczenia powinien być czas jego pracy. Tylko takie podejście może: podnieść jakość usług; dostosować usługi do realnych potrzeb pacjenta; za cel postawić efekt terapii, a nie fakt jej wykonania; zablokować odpływ wykwalifikowanych specjalistów z publicznego systemu zdrowia; ułatwić dostęp do usług dla pacjentów, co oznacza sytuację, w której osoby trafiają do fizjoterapeuty, kiedy realnie tego potrzebują. Stawka godzinowa powinna zostać oszacowana w sposób adekwatny do faktycznie ponoszonych kosztów tj. winna obejmować koszty bezpośrednie, pośrednie i proceduralne (amortyzacja, media, wyroby medyczne i produkty lecznicze, wynagrodzenia, podatki, opłaty, obsługa techniczna, administracyjna, koszt diagnostyki, środki ochrony i urządzeń umożliwiających łącze wideo z pacjentem). Obecnie istniejący model rozliczeń z płatnikiem publicznym koncentruje się w sposób zupełnie niezrozumiały na wymaganiach dotyczących sprzętu czy wykonania czynności fizjoterapeutycznych w określonym czasie, tj. płacenie za procedurę. Podejście to pomija natomiast skuteczność prowadzonej terapii oraz realne potrzeby pacjenta. Do tego istniejące wyceny w żaden sposób nie uwzględniają: wzrostu ogólnych kosztów udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, w tym wynagrodzeń personelu medycznego, dla którego nie zostały przyjęte szczególne rozwiązania skutkujące wypłatą dodatkowych środków finansowych, kosztów środków ochrony osobistej, których obowiązek noszenia wynika z konieczności przestrzegania reżimu sanitarnego w stanie zagrożenia epidemicznego i stanie epidemii, kosztów urządzeń niezbędnych do realizacji świadczeń zdrowotnych za pomocą systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Krajowa Rada Fizjoterapeutów z całą stanowczością podkreśla, że w dotychczasowych stanowiskach ani wypowiedziach w żaden sposób nie sugerowała, że którekolwiek z udzielanych świadczeń fizjoterapeutycznych są nieskuteczne i nigdy nie wnosiła o zmniejszenie wyceny jakiegokolwiek świadczenia udzielanego przez fizjoterapeutów! Wskazywanie na taki fakt w ramach opracowywanych przez instytucje państwowe dokumentów stanowi daleko posunięte uproszczenie i niezrozumienie idei fizjoterapii. W ocenie Krajowej Rady Fizjoterapeutów postulowane zmiany wycen powinny objąć wszystkie procedury dostępne w ramach świadczeń gwarantowanych, a ewentualne różnice powinny wynikać wprost z rodzaju świadczenia (bezpośredniego zaangażowania czynnika ludzkiego, skali trudności, niezbędnego sprzętu oraz kwalifikacji wymaganych od osób ich udzielających).

Komunikat w sprawie tzw. tarczy branżowej

W dniu 15 grudnia 2020 r. została opublikowana ustawa z dnia 9 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2255) tzw. „Tarcza branżowa/ Tarcza antykryzysowa 6.0”, która zawiera kolejne formy wsparcia dla wybranych branż, m. in. działalności fizjoterapeutycznej (86.90.A) oraz działalności szpitali w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej (86.10.Z) w stanie epidemii. Ustawa ta przewiduje następujące formy wsparcia dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie działalności fizjoterapeutycznej. ŚWIADCZENIE POSTOJOWE Osobie prowadzącej na dzień 30 września 2020 r. pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną, jako rodzaj przeważającej działalności, kodem 86.10.Z w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej, 86.90.A, która skorzystała ze świadczenia postojowego w trybie art. 15zs lub art. 15zua ustawy covidowej, przysługuje prawo do jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego, jeżeli przychód z tej działalności uzyskany w październiku albo listopadzie 2020 r. był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego odpowiednio w październiku albo listopadzie 2019 r. Świadczenie postojowe przysługuje w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wniosek może być złożony wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski o świadczenie postojowe mogą być złożone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii. JEDNORAZOWA DOTACJA NA POKRYCIE BIEŻĄCYCH KOSZTÓW PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19 Starosta może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małemu przedsiębiorcy, którzy na dzień 30 września 2020 r. prowadzili działalność gospodarczą, oznaczoną, jako rodzaj przeważającej działalności, kodem 86.10.Z w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej, 86.90.A i których przychód z tej działalności uzyskany w październiku albo listopadzie 2020 r. był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego odpowiednio w październiku albo listopadzie 2019 r. Dotacja nie może być udzielona mikroprzedsiębiorcy i małemu przedsiębiorcy, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na okres obejmujący dzień 30 września 2020 r. Wniosek mikroprzedsiębiorca i mały przedsiębiorca składają wyłącznie w formie elektronicznej do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na swoją siedzibę, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy, do dnia 31 stycznia 2021 r. Dotacja może być udzielona do wysokości 5 000 zł. Dotacja podlega zwrotowi przez mikroprzedsiębiorcę albo małego przedsiębiorcę w całości, jeżeli nie wykonywał działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji. Zgodnie z ustawą- Prawo przedsiębiorców: mikroprzedsiębiorca oznacza przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki: zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy