PL

Notices

EBM i wytyczne

Obecnie w jednej z popularniejszych baz danych naukowych (EMBASE) hasło „evidence based medicine” występuje w blisko 6 tysiącach (5798) tytułów opublikowanych artykułów. Niestety w języku polskim nie da się precyzyjnie przetłumaczyć pojęcia Evidence based medicine (EBM), głównie ze względu na trudność z oddaniem znaczenia słowa „evidence”. Obecnie powszechnie funkcjonuje nazwa „medycyna oparta na danych naukowych/dowodach naukowych”, jednak w praktyce przyjęło się użycie angielskiej nazwy. Choć sam termin EBM w nazwie odnosi się do danych naukowych /badań naukowych, EBM nie oznacza, że dane naukowe to jedyny element uwzględniany przy podejmowaniu decyzji dotyczących leczenia. Podejście do leczenia oparte na EBM oznacza wykorzystanie w podejmowaniu decyzji zarówno wiedzy z badań naukowych, jak i preferencji i systemu wartości pacjenta, sytuacji klinicznej oraz umiejętności i doświadczenia osoby świadczącej poradę/usługę. Podejście oparte o EBM to również konkretna wiedza o tym, gdzie poszukiwać wiarygodnej informacji, jak czytać artykuły naukowe, a szczególnie jak krytycznie oceniać i interpretować ich wyniki i wnioski (które niekoniecznie muszą zawsze muszą być prawidłowe). Ważne jest także zwracanie uwagi na to, z czym porównywane są oceniane interwencje, jak duży i istotny w praktyce klinicznej jest efekt stosowania ocenianych interwencji, a także jakie metody badawcze wykorzystano w ich ocenie, co pozwala potem na ich prawidłowe i skuteczne wykorzystanie w praktyce.  Oczywiście poszukiwanie danych oraz wczytywanie się w literaturę i jej ocena zabiera dużo czasu, którego zwykle pracującym w ochronie zdrowia, i nie tylko, brakuje, stąd tak istotna rola przeglądów systematycznych, o których wspomniano w pierwszej części „pigułek o EBM”. Dla klinicystów niezwykle ważne są także wytyczne postępowania klinicznego, a przeglądy systematyczne są niezwykle użyteczne w procesie ich tworzenia. Wytyczne dla praktyki klinicznej stanowią zbiór zaleceń, sformułowanych w systematyczny, przejrzysty sposób, które mają pomóc pracownikom opieki zdrowia w podejmowaniu optymalnych decyzji w opiece nad pacjentami w określonych okolicznościach. Wytyczne stanowią wskazówki i nie powinny być traktowane jako sztywne standardy, ale powinny wspomagać proces podejmowania decyzji w praktyce klinicznej, dlatego też powinny zawierać dane i wiedzę na dany temat w formie pomocnej i przystępnej.  Aby były wiarygodne wytyczne powinny powstawać według określonych zasad (standardów ich tworzenia). Przestrzeganie tych zasad zapewnia by praca osób tworzących wytyczne była możliwie jak najbardziej obiektywna, wolna od nacisków z jakiejkolwiek strony, transparentna, naukowo rzetelna, faktycznie przydatna. Podejście EBM zmieniło poprzednio funkcjonujący sposób patrzenia na wytyczne jako na formę konsensusu wybitnych ekspertów z danej dziedziny, na proces wymagający współpracy klinicystów, specjalistów z nauk pokrewnych, metodologów, ekonomistów, a także samych pacjentów. Nowoczesne podejście do tworzenia wytycznych można datować na rok 2000 kiedy prof. Gordon Guyatt oraz prof. Andy Oxman rozpoczęli dyskusję nad ujednoliceniem sposobu oceny jakości/pewności danych i prezentowania siły zaleceń, której owocem stała się Robocza Grupa GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation). Na przestrzeni lat Grupa GRADE wypracowała metodologię obiektywnego tworzenia wytycznych, która została przyjęta przy wiele towarzystw na świecie, w tym agencję WHO, liczne redakcje podręczników czy wydawców. Proces opracowania wytycznych rozpoczyna się od ustalenia zakresu wytycznych (ustalenie tematów zaleceń i hierarchii ich ważności) i wyboru zespołu, który będzie opracowywał wytyczne. Taki zespół powinien obejmować wszystkie grupy ekspertów, których dotyczą

Rehabilitacja dzieci po przechorowaniu Covid-19

COVID-19 (coronavirus disease 2019) jest chorobą wywołaną przez koronawirusa SARS-CoV-2. Jest wysoce zakaźną chorobą obejmującą układ oddechowy, która w kolejnych etapach doprowadza do jego niewydolności, obniżenia wydolności fizycznej oraz psychicznej. Większość osób przechodzi COVID-19 łagodnie w domu, bez potrzeby specjalistycznego leczenia, a przebieg infekcji porównywalny jest z przeziębieniem lub grypą. Jednakże u 15-20% osób obserwuje się ciężki przebieg choroby, a w 2-3% przypadków dochodzić może nawet do zgonu. Najczęstszymi objawami są: gorączka, zmęczenie, suchy kaszel, duszność i ból mięśni. Wraz z rozwojem objawów w wielu przypadkach dochodzi do zapalenia płuc, często współistniejącego z różnymi i niejednorodnymi powikłaniami. Choć ciężka postać COVID-19 występuje u dzieci stosunkowo rzadziej niż u dorosłych, to jednak pojawienie się konsekwencji klinicznych może istotnie wpłynąć na obecną i przyszłą jakość zdrowia i życia. Jako najczęstsze objawy infekcji przyjmuje się kaszel (55,9%), gorączkę (51,1%), katar (20%), bóle mięśni i zmęczenie (18,7%). Dodatkowo z różnym nasileniem pojawiają się bóle głowy, trudności w oddychaniu, duszność, utrata smaku i zapachu, ból gardła, nudności, biegunka. W konsekwencji rozwijających się objawów u pacjentów w różnym wieku rozwija się utrata siły nasilająca się w trakcie podejmowania aktywności fizycznej, trudności z myśleniem i koncentracją, bóle w klatce piersiowej lub okolicy brzucha, uczucie kołatanie serca, problemy z zasypianiem, zawroty głowy, wysypka, zmiany w nastroju, zmiany w cyklu miesiączkowym. Potwierdzenie zainfekowania organizmu dziecka wirusem odbywa się na bazie specyficznych testów antygenowych, genetycznych lub serologicznych, a następnie prowadzi się obserwację w kierunku rozwoju objawów choroby. W przypadku potwierdzenia infekcji, konieczna jest izolacja chroniąca najbliższe otoczenia, choć bardzo często choroba dzieci  przebiega równocześnie z chorobą całej rodziny. COVID-19 zarówno w populacji dzieci, jak i dorosłych nie ma jednorodnego przebiegu. Epidemia COVID-19 w środowisku dzieci objęła kilka obszarów wymagających postępowania fizjoterapeutycznego. Wśród nich wyróżnić można: konsekwencje związane z przebiegiem infekcji; rehabilitację po przebytej chorobie; konieczność kontynuacji usprawniania z powodu innych, równolegle występujących jednostek chorobowych; konsekwencje wynikające z izolacji społecznej i siedzącego trybu życia. Po zakwalifikowania dziecka do usprawniania zaleca się: ćwiczenia oddechowe wolne torem przeponowym i brzusznym, ćwiczenia ogólnokształtujące, rozluźnienie mięśni klatki piersiowej, zwłaszcza mięśni międzyżebrowych, utrzymanie zakresu ruchomości klatki piersiowej, mobilizację przepony. Z uwagi na dużą zmienność objawów oraz możliwość dynamicznie pojawiających się zmian w stanie zdrowia, ćwiczenia oraz zabiegi mogą być wdrażane wyłącznie po wnikliwej ocenie pacjenta oraz po konsultacji z lekarzem prowadzącym. Należy pamiętać, iż jednym z powikłań przebiegu choroby są niespecyficzne zmiany naczyń krwionośnych, w tym tętniaki (również naczyń wieńcowych), których występowanie powinno być jednoznacznie wykluczone w drodze rozszerzonej diagnostyki. Takie zestawienie potencjalnych konsekwencji powoduje, iż wykonywanie ćwiczeń oporowych zarówno dla układu oddechowego, jak i dla całego aparatu ruchowego może być dla dziecka niebezpieczne. Badanie fizjoterapeutyczne dzieci po przebytym COVID-19 powinno zawierać kompleksową ocenę dróg oddechowych, mięśni oddechowych, ruchomości klatki piersiowej oraz określać stan ogólny pod kątem siły mięśniowej, zakresów ruchomości (również klatki piersiowej), tolerancji wysiłkowej oraz ogólnej aktywności fizycznej. Zaleca się częste pomiary tętna, ciśnienia oraz saturacji, która zarówno u dzieci, jak i u dorosłych powinna przekraczać wartość 95%. Normatywne wartości tętna spoczynkowego oraz ciśnienia tętniczego krwi u dzieci przedstawiono w tabeli: TĘTNO CIŚNIENIE KRWI

Spotkanie ze studentami Collegium Witelona Uczelnia Państwowa w Legnicy

Kolejne spotkanie koordynatora województwa dolnośląskiego Krajowej Rady Fizjoterapeutów dr Marzeny Kobylańskiej ze studentami kierunku fizjoterapii odbyło się w dniu 19 maja 2023 r., tym razem byli to studenci Wydziału Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej Collegium Witelona Uczelnia Państwowa w Legnicy. W ramach spotkania przyszli fizjoterapeuci mogli poznać główne zadania naszego samorządu zawodowego, poszczególnych organów Krajowej Izby Fizjoterapeutów, a także poznać korzyści czekające na nich po uzyskaniu Prawa Wykonywania Zawodu Fizjoterapeuty. W trakcie spotkania padało wiele pytań odnośnie funkcjonowania Izby, co świadczy o dużej odpowiedzialności przyszłych fizjoterapeutów, którzy chcą być przygotowani do właściwej pracy w zawodzie już od momentu ukończenia studiów. Składamy serdeczne podziękowania za perfekcyjne przygotowanie spotkania dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej dr Monice Sobolak oraz kierownikowi Zakładu Fizjoterapii dr Katarzynie Lisowskiej. W spotkaniu uczestniczyła również prodziekan dr Monika Stanaszek. Jeszcze raz bardzo dziękujemy studentom fizjoterapii Collegium Witelona Uczelnia Państwowa w Legnicy za udział w spotkaniu.

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup, czyli „Środa z fizjoprofilaktyką” w małopolskim NFZ

W środę, 31.05.2023 r. w Krakowie przedstawicielki Krajowej Rady Fizjoterapeutów – Joanna Bukowska oraz Dorota Ogarek zainaugurowały współpracę ze Małopolskim Oddziałem NFZ w ramach akcji poświęconej profilaktyce chorób i promocji zdrowia “Środy z fizjoprofilaktyką”. Tematem spotkania była profilaktyki wad postawy. W ramach akcji fizjoterapeuci podpowiadają, jak zadbać o zdrowy kręgosłup dorosłych i dzieci, omawiają wyniki pomiarów, które można wykonać w kiosku profilaktycznym i doradzają, jak wybrać najlepszą aktywność fizyczną dla siebie. Współpraca z NFZ ma na celu edukację pacjentów w kwestii zapobiegania występowania różnorodnych schorzeń. Poprzez wdrożone działania pragniemy także podnosić świadomość społeczną roli fizjoterapeuty w procesie ich leczenia. Spotkania w Małopolskim Oddziale NFZ będą organizowane cyklicznie, w każdą ostatnią środę miesiąca.

Spotkanie ze studentami UJ CM

W dniu 30.05.2023 r. miała miejsce hybrydowa Debata Branżowa w ramach spotkań „Oblicza Kariery Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum”. Celem przyświecającym organizowaniu Oblicz Kariery jest przybliżenie studentom UJ CM idei świadomego kształtowania swojej ścieżki zawodowej. W spotkaniu uczestniczyli studenci V roku kierunku fizjoterapia, działacze studenckich kół naukowych, samorządu i władz uczelni oraz zaproszeni goście. Krajową Izbę Fizjoterapeutów reprezentowała Agata Słowik, koordynator woj. małopolskiego Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Na spotkaniu omawiano szanse i wyzwania stojące przed absolwentami na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Przybliżono działalność Krajowej Izby Fizjoterapeutów, omówiono procedurę starania się o PWZFz i zachęcono do uczestnictwa w projekcie FIZJA. Studenci, oprócz udziału w dyskusji i możliwości uzyskania odpowiedzi na interesujące pytania, mogli zapoznać się z korzyściami płynącymi z przynależności do KIF, ofertą zaproszonych podmiotów leczniczych i instytucji na dedykowanych stoiskach informacyjno- promocyjnych.

Trwają bezpłatne spotkania edukacyjne z fizjoterapeutą w Rzeszowie

W czwartek. 25 maja br. odbyło się w Rzeszowie kolejne spotkanie edukacyjne w ramach cyklu “Edukacja pacjenta z Fizjo-Sport” – “Dbaj o zdrowie z fizjoterapeutą”, organizowane przez FIZJO-SPORT Centrum Fizjoterapii. Wydarzenie zostało objęte patronatem KIF. Krajową Izbę Fizjoterapeutów reprezentowała Aneta Tama, koordynator województwa podkarpackiego KRF. „Edukacja pacjenta z Fizjo-Sport” – “Dbaj o zdrowie z fizjoterapeutą” to cykl bezpłatnych warsztatów edukacyjnych z fizjoterapeutą z zakresu fizjoterapii i higieny ruchu, dotyczących zdrowego kręgosłupa, oceny ruchu, wad postawy, fizjoterapii stomatologicznej, urologicznej, świadomego treningu oraz mobilności biegacza. Spotkanie w dniu 25 maja poświęcone było ocenie ruchu u biegacza. Omówiono następujące tematy: elastyczności i mobilności mięśni, kontrola ruchu u biegacza, koordynacja i siła, kontrola i precyzja wykonywanych wzorców ruchowych od niskiej do wysokiej intensywności. Następne spotkanie – „Fizjoterapia Uroginekologiczna” zaplanowane zostało na koniec czerwca br.