PL

Notices

Od 1 lipca zmiany w zakresie zleceń na wyroby medyczne

Z dniem 1 lipca 2023 r. wchodzą w życie zmiany wprowadzone do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego, w tym nowe wzory dokumentów zleceń. Zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostało uzupełnione w szczególności o: wpisanie kodu tytułu i rodzaju dokumentu potwierdzającego posiadanie przez pacjenta uprawnień dodatkowych; informację o ciąży, w przypadku, gdy stanowi ona kryterium przyznania wyrobu medycznego; przy pacjentach z niepełnosprawnością – uzasadnienie medyczne przyznania większej liczby sztuk wyrobu medycznego; szczegółowe informacje dotyczące potwierdzenia limitu finansowania ze środków publicznych; informację o sposobie potwierdzenia prawa do świadczenia. Dodatkowo wprowadzono konieczność wskazywania przy danych o wyrobie medycznym informacji o producencie, modelu i nazwie handlowej wyrobu medycznego. Nowością jest włączenie do opisu „niepowtarzalnego kodu indentyfikacyjnego wyrobu medycznego”, który jest wymagany przy nowych wyrobach. Natomiast w przypadku braku takiego numeru nadal pozostaje możliwość umieszczania numeru seryjnego wyrobu medycznego albo innego numeru lub równoważnego symbolu jednoznacznie identyfikującego wyrób medyczny. Zmodyfikowany zostały również zakres informacji zawartych na zleceniu naprawy wyrobu medycznego. Zgodnie z przepisami przejściowymi zlecenia wystawione przed dniem wejścia w życie omawianych zmian zachowują swoją ważność. Od 1 lipca 2023 r. zostanie także uruchomiona funkcjonalność umożliwiająca wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zleceń naprawy wyrobu medycznego w postaci elektronicznej (e-zlecenia). Zgodnie z art. 38 ust 4d ustawy o refundacji e-zlecenie wystawia się w formie dokumentu elektronicznego podpisywanego: 1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym, 2) podpisem zaufanym albo 3) z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W związku z opublikowaniem rozporządzenia zmieniającego w sprawie wzoru zlecenia, wprowadzono nowe wzory zlecenia i zlecenia naprawy, które będą obowiązywały od 1 lipca 2023 r. (zmiany dotyczą m.in. braku konieczności podpisywania III i IV części przez realizatora). Od 1 lipca do 30 września 2023 r. wystawianie e-zleceń jest fakultatywne. Natomiast od 1 października 2023 r. wystawianie e-zleceń podpisanych elektronicznie będzie obligatoryjne. Komunikat Prezesa NFZ: Link do rozporządzenia zmieniającego: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 25 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego (dziennikustaw.gov.pl)

Parkitka dla zdrowia

W dniu 14.06.2023 r. w Częstochowie koordynatorzy Krajowej Rady Fizjoterapeutów woj. śląskiego: Karolina Kucharczyk i Marcin Rutkowski wraz z przedstawicielami Śląskiej Akademii Parkinsona: dr n. med. Dagmarą Wasiuk-Zowadą oraz dr n. med. Justyną Szefler-Derelą uczestniczyli w akcji “Parkitka dla zdrowia”. Organizatorem wydarzenia był Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. NMP w Częstochowie. Spotkanie zrealizowano w ramach współpracy ze Śląskim Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia. Tematyka dotyczyła fizjoterapii osób z chorobą Parkinsona pod hasłem: „Fizjoterapia szansą na wydłużenie i lepszą jakość życia”. Podczas wydarzenia pacjenci mogli skorzystać z porad fizjoterapeuty oraz zaczerpnąć wiedzy z zakresu działalności Śląskiej Akademii Parkinsona.

Zakończyła się Ogólnopolska Konferencja SKN w Białej Podlaskiej

W dniu 02 czerwca 2023 r. na Wydziale Wychowania Fizycznego i Zdrowia w Filii Akademii Wychowania Fizycznego w Białej Podlaskiej odbyła się Ogólnopolska Konferencja Studenckich Kół Naukowych pn. „Zagadnienia kultury fizycznej i zdrowia w badaniach młodych naukowców”, objęta honorowym patronatem Prezesa KRF. Celem konferencji było stworzenie interdyscyplinarnego forum do prezentacji osiągnięć naukowych studentów oraz wymiany doświadczeń w dziedzinie fizjoterapii, kultury fizycznej i zdrowia. Zaprezentowano wiele interesujących prac naukowych, a najlepsze wystąpienia zostały wyróżnione i nagrodzone. Nie zabrakło również interesujących rozmów promujących rolę i zadania samorządu zawodowego oraz projekt szkoleń dla fizjoterapeutów FIZJO-LEARNING. Było nam niezmiernie miło uczestniczyć w tym wydarzeniu.

Fizjoterapia dzieci z zespołem PIMS

Wieloukładowy zespół zapalny u dzieci po przechorowaniu COVID-19, nazywany jest albo PIMS (pediatric inflammatory multisystem syndrome temporally associated with SARS-CoV-2) albo MIS-C (multisystem inflammatory syndrome in children).

EBM i wytyczne

Obecnie w jednej z popularniejszych baz danych naukowych (EMBASE) hasło „evidence based medicine” występuje w blisko 6 tysiącach (5798) tytułów opublikowanych artykułów. Niestety w języku polskim nie da się precyzyjnie przetłumaczyć pojęcia Evidence based medicine (EBM), głównie ze względu na trudność z oddaniem znaczenia słowa „evidence”. Obecnie powszechnie funkcjonuje nazwa „medycyna oparta na danych naukowych/dowodach naukowych”, jednak w praktyce przyjęło się użycie angielskiej nazwy. Choć sam termin EBM w nazwie odnosi się do danych naukowych /badań naukowych, EBM nie oznacza, że dane naukowe to jedyny element uwzględniany przy podejmowaniu decyzji dotyczących leczenia. Podejście do leczenia oparte na EBM oznacza wykorzystanie w podejmowaniu decyzji zarówno wiedzy z badań naukowych, jak i preferencji i systemu wartości pacjenta, sytuacji klinicznej oraz umiejętności i doświadczenia osoby świadczącej poradę/usługę. Podejście oparte o EBM to również konkretna wiedza o tym, gdzie poszukiwać wiarygodnej informacji, jak czytać artykuły naukowe, a szczególnie jak krytycznie oceniać i interpretować ich wyniki i wnioski (które niekoniecznie muszą zawsze muszą być prawidłowe). Ważne jest także zwracanie uwagi na to, z czym porównywane są oceniane interwencje, jak duży i istotny w praktyce klinicznej jest efekt stosowania ocenianych interwencji, a także jakie metody badawcze wykorzystano w ich ocenie, co pozwala potem na ich prawidłowe i skuteczne wykorzystanie w praktyce.  Oczywiście poszukiwanie danych oraz wczytywanie się w literaturę i jej ocena zabiera dużo czasu, którego zwykle pracującym w ochronie zdrowia, i nie tylko, brakuje, stąd tak istotna rola przeglądów systematycznych, o których wspomniano w pierwszej części „pigułek o EBM”. Dla klinicystów niezwykle ważne są także wytyczne postępowania klinicznego, a przeglądy systematyczne są niezwykle użyteczne w procesie ich tworzenia. Wytyczne dla praktyki klinicznej stanowią zbiór zaleceń, sformułowanych w systematyczny, przejrzysty sposób, które mają pomóc pracownikom opieki zdrowia w podejmowaniu optymalnych decyzji w opiece nad pacjentami w określonych okolicznościach. Wytyczne stanowią wskazówki i nie powinny być traktowane jako sztywne standardy, ale powinny wspomagać proces podejmowania decyzji w praktyce klinicznej, dlatego też powinny zawierać dane i wiedzę na dany temat w formie pomocnej i przystępnej.  Aby były wiarygodne wytyczne powinny powstawać według określonych zasad (standardów ich tworzenia). Przestrzeganie tych zasad zapewnia by praca osób tworzących wytyczne była możliwie jak najbardziej obiektywna, wolna od nacisków z jakiejkolwiek strony, transparentna, naukowo rzetelna, faktycznie przydatna. Podejście EBM zmieniło poprzednio funkcjonujący sposób patrzenia na wytyczne jako na formę konsensusu wybitnych ekspertów z danej dziedziny, na proces wymagający współpracy klinicystów, specjalistów z nauk pokrewnych, metodologów, ekonomistów, a także samych pacjentów. Nowoczesne podejście do tworzenia wytycznych można datować na rok 2000 kiedy prof. Gordon Guyatt oraz prof. Andy Oxman rozpoczęli dyskusję nad ujednoliceniem sposobu oceny jakości/pewności danych i prezentowania siły zaleceń, której owocem stała się Robocza Grupa GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation). Na przestrzeni lat Grupa GRADE wypracowała metodologię obiektywnego tworzenia wytycznych, która została przyjęta przy wiele towarzystw na świecie, w tym agencję WHO, liczne redakcje podręczników czy wydawców. Proces opracowania wytycznych rozpoczyna się od ustalenia zakresu wytycznych (ustalenie tematów zaleceń i hierarchii ich ważności) i wyboru zespołu, który będzie opracowywał wytyczne. Taki zespół powinien obejmować wszystkie grupy ekspertów, których dotyczą