PL

Regiony

Wizyta w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Olsztynie

Barometr Zawodów, czyli raport prognozujący zapotrzebowanie na pracowników w wybranych profesjach, wskazuje, że braki kadrowe na szczeblu krajowym najdotkliwiej odczuwają branże: budowlana, edukacyjna, produkcyjno-przetwórcza i medyczno-opiekuńcza. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, regionalne urzędy pracy podejmują działania promujące ważne społecznie zawody deficytowe, takie jak zawód fizjoterapeuty. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Olsztynie powadzi warsztaty doradcze z wykorzystaniem modelu wirtualnej rzeczywistości, dedykowane uczniom szkół podstawowych i średnich oraz każdemu, kto mierzy się z wyborem zawodu i chciałby zgłębić wiedzę odnośnie danej profesji. Założeniem „Wirtualnego Świata Zawodów” jest ułatwienie młodzieży podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowych poprzez podniesienie ich świadomości z zakresu specyfiki i rzeczywistych warunków pracy w wybranych profesjach. Dzięki goglom VR sztucznie wykreowana trójwymiarowa rzeczywistość pozwala na „zanurzenie się” w wirtualnym świecie 45 zawodów, wśród których nie mogło zabraknąć zawodu fizjoterapeuty. W ramach współpracy z organami administracji samorządowej, koordynator wojewódzka Agnieszka Domurad miała niepowtarzalną możliwość doświadczyć wirtualnej rzeczywistości na własnej skórze. Gogle VR przeniosły ją do gabinetu terapeutycznego, gdzie uczestniczyła w skróconej wersji wizyty fizjoterapeutycznej z elementami diagnostyki, terapii i profilaktyki. Miała też możliwość podpatrzeć „od kuchni” pracę fizjoterapeuty na szpitalnej sali chorych, a sympatyczny głos lektora udzielił jej informacji, jakie kompetencje ma fizjoterapeuta, jak nim zostać i gdzie można pracować po uzyskaniu PWZFz. To było bardzo ciekawe i budujące doświadczenie. Nauka przez zabawę zawsze się sprawdza, a wykorzystanie technologii VR w doradztwie zawodowym dla młodzieży to strzał w dziesiątkę! Inicjatorowi projektu (WUP Rzeszów) gratulujemy pomysłu, a Olsztyńskiemu Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej – wzorcowej realizacji warsztatów, inspirowanych tym pomysłem. Serdecznie dziękujemy Agnieszce Świdyńskiej, doradcy zawodowemu CIiPKZ w Olsztynie, za wprowadzenie w wirtualny świat zawodów, wymianę doświadczeń i pomysły na promocję zawodu fizjoterapeuty.

Inauguracja roku akademickiego na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu

30 września br. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu powitał nowych studentów podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2024/2025. Ten rok akademicki będzie szczególny, ponieważ uczelnia świętuje swoje 75-lecie. Rektor uczelni, prof. Piotr Ponikowski, w swoim przemówieniu podkreślił, że Uniwersytet Medyczny łączy tradycję z innowacjami. Zwrócił uwagę, że w nowoczesnym świecie każdy pracownik systemu ochrony zdrowia musi pamiętać, że najważniejszy jest pacjent, a nadrzędnymi wartościami są empatia, uważność i rzetelność. „Aby być dobrym lekarzem, ratownikiem, farmaceutą czy fizjoterapeutą, trzeba być dobrym człowiekiem” – dodał. Serdeczne podziękowania za zaproszenie na tę wspaniałą uroczystość kierujemy do dziekan, prof. Anny Kołcz.

26 października, Wrocław, bezpłatny warsztat „Drenaż centralny – fundament pracy płynowej”

W ramach cyklu „Warsztatów pod ręką – sobota z KIF w Twoim regionie” zapraszamy na warsztat zorganizowany przez Dolnośląski Oddział Terenowy Biura KIF. Wydarzenie odbędzie się 26 października, w sobotę, w godzinach 11:00-15:00, w sali konferencyjnej, Creatorek Centrum Rehabilitacji Dzieci, ul. Szybowcowa 23; Wrocław. Zapisy trwają do 22 października. Serdecznie zapraszamy!

Środa z fizjoprofilaktyką w Śląskim OW NFZ

W związku ze zbliżającym się Światowym Dniem Walki z Rakiem Piersi, który przypada na 15 października, 9 października br. odbyło się spotkanie pod hasłem: „Profilaktyka raka piersi. Fizjoterapia kobiet po zabiegu mastektomii”. Podczas spotkania, Krajową Izbę Fizjoterapeutów reprezentowali eksperci: Łukasz Jankowski, członek KRF z Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego Sp. z o.o. oraz Ania Kamińska z Hospicjum Cordis w Katowicach. Uczestnicy mieli okazję poznać czynniki ryzyka wpływające na rozwój raka piersi oraz nauczyć się zasad samobadania przy użyciu fantomów. Omówiono również rolę fizjoterapii u kobiet po zabiegu mastektomii. Serdecznie dziękujemy za kolejne ciepłe przyjęcie!

Uroczysta immatrykulacja studentów fizjoterapii na AWF we Wrocławiu

2 października br. w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu odbyła się uroczysta immatrykulacja roku akademickiego 2024/2025 dla studentów kierunku fizjoterapia. Wydarzenie to zgromadziło wielu znamienitych uczestników, w tym prorektor Dominikę Zawadzką, dziekana Łukasza Pawika, prodziekan Dagmarę Chameli-Bilińską oraz prodziekana Rafała Bugaja, którym serdecznie dziękujemy za zaproszenie na tę wyjątkową uroczystość. W imieniu prezesa Krajowej Rady Fizjoterapeutów, dr. Tomasza Dybka, koordynator wojewódzki KRF woj. dolnośląskiego dr Marzena Kobylańska odczytała uroczysty list skierowany do władz akademii oraz całej społeczności akademickiej. List zawierał życzenia samych sukcesów naukowych w rozpoczynającym się nowym roku akademickim. Studenci fizjoterapii to przyszłość polskiej fizjoterapii, a ich edukacja i rozwój są kluczowe dla dalszego rozwoju tej ważnej dziedziny medycyny.

Warsztaty w Lublinie

W sobotę 5 października 2024 r. w Lublinie odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Warsztaty pod ręką – sobota z KIF w Twoim regionie”. Jego tematem były „Elementy integracji strukturalnej głowy i szyi”. Warsztaty otworzyła Ewelina Okoniewska – koordynator wojewódzki Krajowej Rady Fizjoterapeutów, a część merytoryczną oraz praktyczną poprowadziła mgr Roksana Wrona. Biorący udział w wydarzeniu fizjoterapeuci zostali zapoznani z koncepcją i założeniami integracji strukturalnej. Pogłębili zagadnienia dotyczące anatomii okolicy głowy, twarzy i szyi. Prowadząca przybliżyła im również temat przyczyn pojawiania się asymetrii na linii brwi oraz mechanizmu powstawania zmarszczek, a także oceny ustawienia żuchwy i równoważenia stawu skroniowo-żuchwowego. Każdy z fizjoterapeutów miał również możliwość w praktyce utrwalić omawiane zagadnienia.