Ewaluacja standardów kształcenia, różnice między obowiązującym a będącym na etapie projektu standardem, Państwowy Egzamin Fizjoterapeutyczny, zmiany w organizacji zajęć w wyniku nowelizacji przepisów w 2024 r. – to główne tematy pierwszego z cyklu spotkań z przedstawicielami uczelni, zainaugurowanego przez Krajową Izbę Fizjoterapeutów.
W spotkaniu 3 lutego wzięło udział ponad 70 osób reprezentujących kolegia dziekańskie oraz rady programowe uczelni kształcących na kierunku fizjoterapia. Zainaugurowany cykl to odpowiedź na potrzeby i pytania zgłaszane do KIF przez uczelnie, odnoszące się m.in. do standardu w kontekście interpretacji aktualnie obowiązujących przepisów oraz wątpliwości co do egzaminu kończącego kształcenie na kierunku fizjoterapia. Wydarzenie otworzył prezes KRF dr Tomasz Dybek, podkreślając, że izba zaproponowała formę debat akademickich, których przedmiotem są aktualne oraz planowane zmiany w zakresie organizacji kształcenia fizjoterapeutów. Spotkanie poprowadzili eksperci zaangażowani w prace nad standardami kształcenia fizjoterapeutów: prof. Małgorzata Domagalska-Szopa, dr hab. Anna Kołcz, prof. UMW oraz dr Paweł Targosiński, a z ramienia Prezydium KRF udział w dyskusji wzięła wiceprezes KRF dr hab. Elżbieta Skorupska.
Omówiono obecną sytuację uczelni i konieczne zmiany, które należy uwzględnić w programie kształcenia na rok 2025/2026. Wskazano, że po nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw z 27 listopada 2024 r., art.76 ust. 7 uzyskał brzmienie: “datą ukończenia studiów jest data złożenia egzaminu dyplomowego, w przypadku studiów na kierunkach lekarskim, lekarsko-dentystycznym i weterynaria – data złożenia ostatniego wymaganego programem studiów egzaminu”. Na wprowadzenie tej nowelizacji środowisko akademickie czekało od dawna.
Kolejnym istotnym wątkiem spotkania był temat Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF), który został zniesiony 1 września 2022 r. przepisami wprowadzonymi nowelizacją ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej i niektórych innych ustaw, celem dostosowania polskiego prawa do przepisów obowiązujących na terenie Unii Europejskiej. W wyniku tej zmiany zostały powołane zespoły ekspertów przy Ministerstwie Zdrowia ds. ewaluacji standardów kształcenia na kierunkach medycznych.
Zwrócono uwagę, że w przypadku fizjoterapii nie zostały jeszcze wprowadzone standardy kształcenia, po ewaluacji zakończonej w 2023 r. Wiodący ekspert w Polsce prof. Małgorzata Domagalska-Szopa, przewodnicząca zespołu tematycznego ds. kształcenia przeddyplomowego przy KIF, omówiła zasadnicze zmiany, które zostały zaproponowane w nowych standardach. Wskazano na zmiany w liczbie godzin oraz wartościach punktów ECTS w grupie zajęć, w ramach których osiąga się szczegółowe efekty uczenia się oraz na zmniejszenie do 52 ECTS, przy zachowaniu tej samej liczby godzin w zakresie praktyk zawodowych. Rozszerzono uprawnienia do prowadzenia zajęć klinicznych w zakresie diagnostyki nauczycielom akademickim, posiadającym doświadczenie zawodowe w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć.
W projekcie doprecyzowano także zasady realizacji egzaminu dyplomowego, w ramach którego wskazano egzamin teoretyczny (test), egzamin praktyczny (w formie egzaminu tradycyjnego lub egzaminu standaryzowanego „objective structured clinical examination” – OSCE lub jego modyfikacji „mini clinical evaluation exercise” – Mini Cex) oraz obronę pracy magisterskiej.
Podczas spotkania przedstawiono opinię ekspertów KIF reprezentujących zespół tematyczny ds. kształcenia przeddyplomowego w sprawie przywrócenia Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF).
PEŁNA TREŚĆ PISMA:
2 MDS Opinia w sprawie apelu
Na zakończenie spotkania poinformowano uczestników o kolejnych planowanych inicjatywach KIF: cyklu dyskusji w zakresie podnoszenia jakości kształcenia, interpretacji przepisów oraz ich systematycznej aktualizacji.