PL

Konferencja inaugurująca projekt szkoleniowy

Projekt „Kształcenie praktyczne kluczem do wysokiej jakości usług fizjoterapeutycznych i wyższej jakości opieki nad pacjentem”

Wyzwania, jakie stoją dziś przed ochroną zdrowia, nie ograniczają się tylko do niedoboru kadry medycznej. Coraz częściej podkreśla się także potrzebę nieustannego doskonalenia zawodowego osób, które bezpośrednio pracują z pacjentami. Fizjoterapeuci – obok lekarzy i pielęgniarek – są jedną z najważniejszych grup zawodowych systemu, ponieważ to właśnie od ich pracy zależy nie tylko powrót pacjenta do zdrowia, ale także jego codzienna sprawność, samodzielność i jakość życia. Dlatego właśnie powstał projekt „Kształcenie praktyczne kluczem do wysokiej jakości usług fizjoterapeutycznych i wyższej jakości opieki nad pacjentem”, którego realizacja rozpocznie się we wrześniu 2025 roku. To przedsięwzięcie edukacyjne, które obejmie co najmniej 10 tysięcy fizjoterapeutów i fizjoterapeutek z całej Polski.

Projekt „Kształcenie praktyczne kluczem do wysokiej jakości usług fizjoterapeutycznych i wyższej jakości opieki nad pacjentem” to nie jest nasze pierwsze tego typu przedsięwzięcie. W ostatnich latach Krajowa Izba Fizjoterapeutów zrealizowała kilka dużych projektów edukacyjnych we współpracy z Ministerstwem Zdrowia, które łącznie objęły kilkanaście tysięcy fizjoterapeutów z całej Polski. To dowód, że wspólne działania przynoszą efekty – rozwijają kompetencje naszego środowiska i przekładają się bezpośrednio na wyższą jakość opieki nad pacjentami – podkreśla prezes KRF.

Dlaczego ten projekt jest tak ważny?

Dynamicznie starzejące się społeczeństwo, rosnąca liczba pacjentów z chorobami przewlekłymi, nowotworowymi czy neurologicznymi, a także zwiększone zapotrzebowanie na rehabilitację sprawiają, że rola fizjoterapeutów staje się kluczowa. Jednak, aby sprostać tym wyzwaniom, potrzebne są nie tylko chęci, ale przede wszystkim aktualna wiedza i praktyczne umiejętności, które pozwolą na stosowanie nowoczesnych metod terapeutycznych. Projekt odpowiada właśnie na te potrzeby – daje możliwość uczestnictwa w starannie zaplanowanych szkoleniach, zarówno stacjonarnych, jak i online. Każdy uczestnik będzie mógł wybrać indywidualną ścieżkę rozwoju, dopasowaną do własnych oczekiwań i specjalizacji.

W pierwszej fazie realizacji projektu zostanie opracowanych 50 programów szkoleniowych, z czego 35 będzie miało formę zajęć stacjonarnych, a 15 – modułów online. To oznacza aż 1 500 szkoleń praktycznych, które odbędą się w całej Polsce, obejmując 55 różnych tematów. Zakres merytoryczny szkoleń będzie bardzo szeroki – od fizjoterapii ortopedycznej i neurologicznej, przez pulmonologiczną i pediatryczną, aż po onkologiczną oraz zajęcia poświęcone chorobom rzadkim. Dzięki temu projekt nie tylko podniesie kwalifikacje uczestników, ale też odpowie na realne wyzwania, jakie stoją przed pacjentami i całym systemem ochrony zdrowia.

„Chcemy, by fizjoterapeuci mieli dostęp do nowoczesnych narzędzi i metod pracy, które bezpośrednio przełożą się na skuteczność terapii. To inwestycja w kompetencje zawodowe, ale jeszcze bardziej – w zdrowie Polaków. Każdy przeszkolony fizjoterapeuta to setki pacjentów, którzy zyskają lepszą opiekę” – podkreśla Tomasz Dybek, prezes Krajowej Rady Fizjoterapeutów.

Inwestycja w przyszłość pacjentów

Realizacja projektu nie ograniczy się tylko do podnoszenia kompetencji poszczególnych osób. Jego efektem będzie także trwałe podniesienie jakości usług medycznych, poprawa dostępności do świadczeń i zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów. Co więcej, działania te pozwolą przygotować polską fizjoterapię na przyszłość – na rosnące potrzeby starzejącego się społeczeństwa i coraz bardziej złożone wyzwania zdrowotne.

Doświadczenie Krajowej Izby Fizjoterapeutów

Projekt „Kształcenie praktyczne kluczem do wysokiej jakości usług fizjoterapeutycznych i wyższej jakości opieki nad pacjentem” nie jest pierwszym przedsięwzięciem realizowanym przez Krajową Izbę Fizjoterapeutów we współpracy z Ministerstwem Zdrowia i przy wsparciu funduszy unijnych. To kolejny etap długofalowych działań, które od lat konsekwentnie wzmacniają kompetencje zawodowe fizjoterapeutów i odpowiadają na realne potrzeby pacjentów oraz całego systemu ochrony zdrowia.

W ciągu ostatnich siedmiu lat KIF zrealizowała już kilka dużych projektów edukacyjnych, które zakończyły się pełnym sukcesem. W latach 2018–2020, w partnerstwie z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie, przeprowadzono projekt „Podniesienie kompetencji zawodowych fizjoterapeutów zatrudnionych w publicznym systemie ochrony zdrowia”. Dzięki niemu 525 specjalistów z całego kraju zdobyło nową wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie fizjoterapii ortopedycznej, neurologicznej, pulmonologiczno-oddechowej, a także prowadzenia dokumentacji medycznej.

Kolejnym ważnym przedsięwzięciem był projekt „Rozwój kompetencji zawodowych fizjoterapeutów odpowiadających na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju”, realizowany w latach 2021–2023. W jego ramach podniesiono kwalifikacje 2000 fizjoterapeutów w obszarach ortopedii, neurologii, kardiologii, pediatrii oraz dokumentacji medycznej.

Ogromnym sukcesem okazał się także projekt „FIZJO-LEARNING – większe kompetencje fizjoterapeutów w pracy z pacjentem chorującym na choroby zakaźne, w tym COVID-19”, realizowany w latach 2022–2023. To największe dotąd przedsięwzięcie edukacyjne KIF, które objęło aż 15 844 fizjoterapeutów z całej Polski. Dzięki specjalistycznym szkoleniom w trybie online i stacjonarnym fizjoterapeuci mogli skuteczniej wspierać pacjentów chorujących na COVID-19, prowadzić rehabilitację pochorobową oraz rozwijać działania fizjoprofilaktyczne.

Każdy z tych projektów został zrealizowany i rozliczony zgodnie z założeniami, co potwierdza nie tylko wysokie kompetencje organizacyjne KIF, ale także skuteczność w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu środków unijnych na cele rozwoju zawodowego fizjoterapeutów. Obecny projekt jest więc naturalną kontynuacją tych działań – dowodem na to, że współpraca KIF i Ministerstwa Zdrowia daje wymierne efekty i realnie przyczynia się do poprawy jakości opieki nad pacjentem w Polsce.