FIZJA. Wyższe kompetencje fizjoterapeuty – szersza opieka dla pacjenta. Pod takim hasłem odbyła się w siedzibie KIF konferencja prasowa, podczas której podkreślono wagę fizjoterapii we współczesnym świecie, a co za tym idzie – potrzebę doskonalenia umiejętności, co przekłada się na podnoszenie jakości usług dla pacjenta. Zapowiedziano nowe szkolenia w ramach FIZJI – rozbudowywanej platformy szkoleniowej KIF, podkreślano współpracę z innymi zawodami medycznymi.
W konferencji prasowej 25 lipca wzięli udział: dr Tomasz Dybek – prezes KRF, główny koordynator projektu FIZJA; Arkadiusz Dziubaszewski – manager ds. zarządzania projektami w KIF; dr n. med. Marta Jokiel – fizjoterapeutka szkoląca w ramach FIZJI i uczestnik szkoleń fizjoterapeuta Krzysztof Parysek. Moderowała Renata Jeziółkowska.
Uczestnicy spotkania podkreślali, że w kontekście zmian demograficznych, jak też zwiększającej się świadomości co do roli fizjoterapii, należy się tej dziedzinie wzmacnianie i podkreślanie jej znaczenia w systemie ochrony zdrowia. Zwracali uwagę na dokonujący się postęp, rozwój nauki, zmieniające się trendy, a co za tym idzie – konieczność ustawicznego kształcenia, co naturalne jest dla zawodów medycznych.
O zawartości merytorycznej i pracy nad przygotowaniem i przeprowadzeniem szkoleń w ramach projektu FIZJO-LEARNING na platformie FIZJA mówił Arkadiusz Dziubaszewski, który w Krajowej Izbie Fizjoterapeutów zajmuje się zarządzaniem projektami. – Za pośrednictwem tego serwisu fizjoterapeuci uzyskują dostęp do docelowo 80 szkoleń online oraz mają możliwość zapisów na szkolenia stacjonarne. Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu kompetencji fizjoterapeutów w zakresie prowadzenia fizjoterapii pacjentów, rehabilitacji pochorobowej oraz fizjoprofilaktyki w kluczowych dziedzinach fizjoterapii. Skalę projektu oddają liczby – możecie Państwo przekonać się, że gdy mówimy o największym projekcie edukacyjnym w historii polskiej fizjoterapii to nie ma w tym cienia przesady – powiedział Arkadiusz Dziubaszewski i zaprezentował FIZJĘ w liczbach.
Dane na 25 lipca:
- 80 szkoleń online (w tym 20 nowych, które zostaną udostępnione w najbliższych dniach)
- 8 dziedzin fizjoterapii: ortopedia, neurologia, pediatria, pulmonologia, kardiologia, uroginekologia, onkologia, szkolenia niedziedzinowe
- 44 501 pojedynczych szkoleń online ukończonych przez fizjoterapeutów
- 449 zrealizowanych szkoleń stacjonarnych (do końca roku planowanych ponad 800) w ramach 54 dostępnych tematów, z liczbą 7 026 wykorzystanych miejsc i 791 dni szkoleniowych wraz z liczbą 3 307 dostarczonych łóżek do terapii
- 50 954 certyfikaty wydane przez KIF, potwierdzające nabycie kompetencji
- 8 345 otrzymanych zgłoszeń do projektu, w fazie szkolenia aktualnie jest 7 370 fizjoterapeutów
- 75% kursantów to kobiety, 25% mężczyźni
- Ponad 60 tys. unikalnych użytkowników odwiedziło stronę internetową platformy tj. Fizja.pl
– Tak duże przedsięwzięcie wymaga dobrego planowania i sprawnej logistyki. Przeprowadziliśmy m.in.: 59 postępowań przetargowych, podpisaliśmy kilkadziesiąt umów z 27 głównymi partnerami oraz zgłosiliśmy do projektu 157 trenerów prowadzących szkolenia. Głównym czynnikiem programów szkoleń jest przygotowanie fizjoterapeutów do pracy z pacjentem w warunkach stacjonarnych, ambulatoryjnych i domowych. Obecnie następuje i będzie następował dalszy wzrost zapotrzebowania na usługi z zakresu fizjoterapii. Wykonywanie tego rodzaju świadczeń będzie dotyczyło coraz szerszych grup pacjentów, takich którzy chorowali na COVID-19, ale także osób, które odczują negatywny wpływ na swoje zdrowie np. długotrwałej pracy/nauki zdalnej czy mniejszej aktywności fizycznej, czy też po przebytych chorobach oraz operacjach. Pamiętajmy także, że społeczeństwo się starzeje – dodał Arkadiusz Dziubaszewski.
W ciągu kilku dni udostępniony zostanie pakiet 20 nowatorskich szkoleń z ortopedii, najpopularniejszej z dziedzin, zrealizowanych w ramach współpracy fizjoterapeutów oraz lekarzy. Zwracano uwagę, że pacjent bardzo często wymaga nie tylko pomocy lekarskiej, ale też fizjoterapii – fizjoterapia okazuje się nierzadko kluczowa w procesie powrotu do zdrowia, bywa niezbędna i należy wzmacniać jej rolę.
Bezpośrednio zaangażowana w przygotowanie i prowadzenie nowych szkoleń jest między innymi dr n. med. fizjoterapeutka Marta Jokiel. – Szkolenia te zostały przygotowane w oparciu o nasze doświadczenie akademickie i zawodowe, które pokazują jak ważne jest współdziałanie lekarzy i fizjoterapeutów. Już od wielu lat Katedra i Klinika Traumatologii, Ortopedii i Chirurgii Ręki Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, w której pracuję, podkreśla istotną rolę interdyscyplinarnej współpracy pomiędzy tymi dwoma grupami zawodowymi w codziennej praktyce. Szkolenia zostały podzielone na moduły, tak aby każdy fizjoterapeuta miał możliwość zapoznania się ze szczegółami diagnostyki klinicznej, badania radiologicznego, badania ortopedycznego oraz leczenia zachowawczego i operacyjnego. Materiały te są unikalnym źródłem kompletnej wiedzy dotyczącej metod diagnostyki i leczenia pacjentów ze schorzeniami i urazami narządu ruchu jak np. uszkodzenia pierścienia rotatorów, złamania kości promieniowej, entezopatie mięśni przedramienia, uszkodzenia więzadła krzyżowego przedniego, choroba zwyrodnieniowa biodra, uszkodzenia łąkotek, niestabilność barku i terapia ręki. Wspólnie z ekspertami – ortopedami, radiologiem i fizjoterapeutami – staraliśmy się przedstawić w szkoleniach najnowsze wytyczne dotyczące diagnostyki, leczenia oraz postępowania pooperacyjnego. Dodatkowo wyjątkowym atutem jest możliwość zapoznania się ze szczegółami przebiegu diagnostyki obrazowej wykonanej przez radiologa oraz rożnego rodzaju operacji wyżej wymienionych schorzeń, które zostały wykonane w rzeczywistych warunkach sali operacyjnej z dokładnym przedstawieniem przebiegu operacji i komentarzem ekspertów. Po każdym elemencie szkolenia przedstawiono przykłady ćwiczeń oraz schematów postępowania. Przekłada się to bezpośrednio na podniesienie kompetencji fizjoterapeutów i zwiększenie jakości opieki nad naszymi pacjentami – zaznaczyła dr n. med. Marta Jokiel.
Uczestniczący w szkoleniach KIF fizjoterapeuta Krzysztof Parysek zwracał uwagę na kwestię przenoszenia wiedzy ze szkoleń na codzienną praktykę. – Z pewnością takie szkolenia są bardzo przydatne dla każdego z nas. Niewątpliwie są szczególnie cenne dla osób, które dopiero wkraczają w zawód. Mimo, że uczestniczyłem w wielu szkoleniach, w FIZJI byłem w stanie odnaleźć nowe narzędzia pomocne w pracy z pacjentem. Uważam, że jeśli takie rozwiązania istniałyby 10 lat temu, gdy ja zaczynałem pracę w zawodzie, moja praca z pacjentem od początku byłaby bardziej efektywna. Korzystałem z wielu różnych platform szkoleniowych, więc uczciwie mogę przyznać, że oferta FIZJI jest imponująca zarówno pod względem różnorodności jak i poziomu. Zachęcam koleżanki i kolegów do korzystania z tych szkoleń. Mimo doświadczenia terapeutycznego, wiele zaczerpniętej tu wiedzy wykorzystuję w pracy z pacjentami – podkreślił Krzysztof Parysek.
– Teraz jest doskonały czas na budowanie silnej fizjoterapii w Polsce. Na lepsze zmienia się postrzeganie naszego zawodu. Zawodu, którego wykonywanie opiera się na zaufaniu. W ramach tego zaufania niezmierne ważne jest zapewnienie pacjentom opieki na jak najwyższym poziomie i stałe podwyższanie swoich kompetencji, bycie na czasie z postępem nauki i rozwojem naszej dziedziny. Fizjoterapeuci uczą się, udoskonalają umiejętności całe życie, podobnie jak osoby wykonujące inne wysoce odpowiedzialne zawody. Jako samorząd dokładamy wszelkich starań, by zapewnić szeroki wachlarz szkoleń naszym członkom. Wdrożyliśmy i wciąż ulepszamy platformę FIZJA, dzięki której fizjoterapeuci mają bezpłatny dostęp do ciekawych przydatnych szkoleń – powiedział dr Tomasz Dybek, prezes Krajowej Rady Fizjoterapeutów.
Zachęcamy wszystkich fizjoterapeutów do odwiedzania platformy Fizja.pl oraz korzystania z oferty samorządu fizjoterapeutów, śledzenia działań KIF i włączania się w realizowane oraz planowane projekty i przedsięwzięcia. Szczegółowe informacje publikowane są na stronie internetowej KIF, samorządowym Portalu Fizjoterapeuty i w mediach społecznościowych (jesteśmy na Facebooku, Twitterze, LinkedIn, YouTube).
Projekt FIZJO-LEARNING realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej Wsparcie REACT-EU dla obszaru zdrowia, współfinansowanego z budżetu Unii Europejskiej ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.